Różnorodność działań kampanii „Rzeczywistość zaskakuje. Nie daj się zaskoczyć – zrób kolonoskopię”

0
2238

W styczniu 2018 roku rozpoczęła się trzyletnia kampania promocyjno-informacyjna dotycząca profilaktyki raka jelita grubego, skierowana do mieszkańców województwa pomorskiego. W tym czasie zrealizowano wiele działań, dzięki którym wzrosła świadomość mieszkańców Pomorza na temat wysokiej skuteczności i roli profilaktyki w naszym codziennym życiu.

 Różnorodność działań kampanii „Rzeczywistość zaskakuje. Nie daj się zaskoczyć – zrób kolonoskopię” 1

– Jednym z celów kampanii jest zachęcenie mieszkańców województwa pomorskiego do udziału w darmowych badaniach profilaktycznych – mówi Małgorzata Kondek – koordynator projektu – Po roku działań efekty są już widoczne, jednocześnie wiemy że mamy jeszcze sporo pracy przed sobą. Niestety zgłaszalność na badania kolonoskopowe wciąż jest za niska. Częstym powodem jest strach przed bólem, a także – co zadziwiające – lęk przed wykryciem raka. Kolejną barierą do pokonania jest wstyd oraz odpowiednie przygotowanie się do badania.

 

Dlatego też aktywności o charakterze promocyjno-informacyjnym skierowane są przede wszystkim do regionów o najniższym poziomie zgłaszalności na profilaktyczne badania kolonoskopowe. Do tak zwanych „białych plam” należą: powiat sztumski, bytowski, chojnicki, człuchowski, kościerski, starogardzki oraz kwidzyński.

 

W roku 2018 w ramach programu badań przesiewowych raka jelita grubego w COPERNICUS PL Sp. z o.o. wykonano 1800 badań kolonoskopowych, czyli o 560 badań więcej niż w roku 2017.

 

Dodatkowo w 2018 r. w ramach projektu w pracowniach endoskopowych podwykonawców tj. w Szpitalu Specjalistycznym w Kościerzynie oraz w Medpharma Zakład Opieki Zdrowotnej S.A. w Starogardzie Gdańskim wykonano 352 badania.

 

 Ze spotkań informacyjno-edukacyjnych skorzystało 2 439 osób, pacjenci podczas spotkań prowadzonych przez zaangażowany personel medyczny, mieli możliwość uzyskania szczegółowych odpowiedzi na często krępujące pytania.

 

W kampanii wykorzystano tradycyjne kanały komunikacji, takie jak outdoor, radio, prasa czy Internet. Do tej pory w ramach projektu zostało wyemitowanych blisko 150 spotów radiowych, promujących profilaktykę raka jelita grubego, oraz szereg audycji w stacjach radiowych, podczas których lekarze specjaliści przekonywali, że profilaktyka jest bardzo istotna i może uratować życie. Opublikowano na ten temat ponad 150 reklam i artykułów w prasie lokalnej. Wiosną w okolicach Trójmiasta, a także na obszarach „białych plam”, pojawiły się plakaty wielkoformatowe zachęcające do badań.

 

Kampania obecna jest nie tylko w mediach, ale również w przestrzeni publicznej, na ulicach, bliżej odbiorców. W Kościerzynie, Kwidzynie, Bytowie i Starogardzie Gdańskim od kilku miesięcy można podziwiać cztery murale o łącznej powierzchni 290 m². Murale, a także wszystkie pozostałe materiały promocyjne, przedstawiają ilustracje wykonane przez znaną trójmiejską artystkę, Agnieszkę Szczepanik, która w sposób inteligentny i dowcipny komentuje rzeczywistość i w swoim stylu zachęca do przełamania bariery strachu, wstydu i zgłaszania się na badania kolonoskopowe.

Na badania można zapisać się poprzez stronę www, telefonicznie dzwoniąc na infolinię, a także poprzez infobudkę, ustawioną w Gdańsku w COPERNICUS Mamma Centrum przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie 2 na 1. piętrze. Infobudka dodatkowo pełni rolę informacyjno-edukacyjną. Można z niej dowiedzieć się o projekcie oraz sprawdzić swoją wiedzę poprzez rozwiązanie quizu, dotyczącego profilaktyki raka jelita grubego.

Kampania stawia na oryginalne i zaskakujące działania. Jednym z nich jest wykorzystywanie w okresie wiosenno-letnim sztucznego bałwana, który podczas letnich wydarzeń zachęcających do zdrowego trybu życia, organizowanych w Gdańsku przez COPERNICUS PL, przyciągał dużą uwagę.

Kolejnym nietypowym działaniem było, zorganizowanie wraz z Fundacją Onkorejs – Wybieram Życie, Marszu szlakiem Białych Plam, który trwał 9 dni i osiągnął zasięg ok. 200 km.  Podczas marszu uczestnicy w miejscowościach znajdujących się na terenach „białych plam”, zorganizowali 6 spotkań profilaktycznych, podczas których zachęcali mieszkańców do wykonywania bezpłatnych badań kolonoskopowych.

Kampania zaplanowana jest na 3 lata i będzie trwała do końca 2020 roku. W tym roku pojawią się między innymi pokazy mappingu 3D, które w widowiskowy sposób będą przekazywały treści edukacyjne dotyczące profilaktyki raka jelita grubego.

W ramach kampanii w tym roku powstanie kolejna seria rysunków satyrycznych, które będą w lekki
i humorystyczny sposób uświadamiać mieszkańców o potrzebie wykonania badań kolonoskopowych oraz niwelować barierę wstydu dotyczącą badań.

 

Trzyletni projekt skierowany jest zarówno do kobiet, jak i mężczyzn aktywnych zawodowo w wieku
50-65 lat, którzy nie mają objawów raka jelita grubego i w ciągu ostatnich dziesięciu lat nie wykonywali badania kolonoskopowego. Z badań mogą skorzystać również osoby młodsze, tj. w wieku 40-65 lat bez objawów raka jelita grubego, które miały w rodzinie krewnego pierwszego stopnia (rodzice, rodzeństwo, dzieci) z rakiem jelita grubego, lub osoby w wieku 25-65 lat pochodzące
z rodziny z zespołem Lyncha. Zapisów można dokonać poprzez formularz zgłoszeniowy na stronie www.kolonoskopia-pomorze.pl lub kontakt telefoniczny z infolinią pod numerem 58 727 01 30.

Głównym realizatorem projektu i zarazem Partnerem Wiodącym jest COPERNICUS PL Sp. z o.o. –jeden z największych pomorskich samorządowych podmiotów leczniczych. Spółka w swojej strukturze posiada dwie pracownie endoskopowe, w lokalizacjach: Szpital św. Wojciecha i Szpital
im. M. Kopernika, gdzie są wykonywane badania, oraz Wojewódzkie Centrum Onkologii, będące specjalistycznym ośrodkiem zajmującym się problematyką chorób nowotworowych. Dzięki temu Copernicus PL zapewnia wszystkim zainteresowanym pomoc i wsparcie zarówno w zakresie profilaktyki, jak i opieki medycznej.

Partnerami projektu są: Pomorski Związek Pracodawców Ochrony Zdrowia, Fundacja OnkoRejs – Wybieram Życie oraz Przychodnia BaltiMed sp. z o. o. sp. k., natomiast ośrodkami współpracującymi w zakresie realizacji badań kolonoskopowych – Szpital Specjalistyczny w Kościerzynie oraz Medpharma Zakład Opieki Zdrowotnej S.A. w Starogardzie Gdańskim. Za kampanię odpowiada Strategia 360, trójmiejska agencja z 25-letnim doświadczeniem w branży marketingowej.

 

 

„Rzeczywistość zaskakuje. Nie daj się zaskoczyć – zrób cytologię.”

To hasło rozpoczętej w zeszłym roku kampanii promującej profilaktykę raka szyjki macicy na pomorzu. Celem projektu jest zmniejszenie zachorowalności i umieralności kobiet na ten typ nowotworu, przełamanie bariery wstydu oraz zwiększenie świadomości odnośnie wysokiej skuteczności i potrzeby wykonywania badań. Rak szyjki macicy jest obecnie siódmym pod względem częstości zachorowań nowotworem u kobiet w Polsce, co jest wynikiem o ok. 15 % gorszym niż średnia zachorowalności w krajach Unii Europejskiej. Ponieważ choroba wykrywana jest zbyt późno, umieralność z jego powodu jest w naszym kraju o 70% wyższa niż przeciętna dla krajów Unii Europejskiej. Regularne badania cytologiczne pozwalają na wykrycie stanu przedrakowego, a co się z tym wiąże – dzięki odpowiedniemu leczeniu – mogą zapobiec wystąpieniu raka szyjki macicy. Poza tym, cytologia wykrywa obecność komórek rakowych i może przyczynić się do wykrycia bezobjawowych, wczesnych postaci raka, które są całkowicie wyleczalne.

Z darmowych badań może skorzystać każda kobieta w wieku 25-59 lat, która w ciągu ostatnich trzech lat nie miała wykonywanej cytologii w ramach programu przesiewowego finansowanego przez NFZ. Zapisów można dokonywać poprzez formularz zgłoszeniowy na stronie www.cytologia-pomorze.pl lub poprzez kontakt telefoniczny z infolinią pod numerem 58 727 01 30.

Akcja organizowana jest przez spółkę COPERNICUS Podmiot Leczniczy, w ramach projektu „Profilaktyka raka jelita grubego szansą na wydłużenie aktywności zawodowej kobiet”. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

Przy tworzeniu kreacji, do współpracy została zaproszona trójmiejska rysowniczka, Agnieszkę Szczepaniak, pracującą pod pseudonimem PaplaLAla. W ramach 3-letniej kampanii powstanie seria rysunków satyrycznych, które będą w lekki i humorystyczny sposób uświadamiać kobiety o potrzebie wykonania badań cytologicznych oraz niwelować barierę wstydu dotyczącą cytologii.

Różnorodność działań kampanii „Rzeczywistość zaskakuje. Nie daj się zaskoczyć – zrób kolonoskopię” 2

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj